Caverion jobber sikkert, helt enkelt

2017-07-31
Penn har blitt til finger, og papir og pc til mobil.
[caption id="attachment_8799" align="aligncenter" width="2300"] HR-/HMS-koordinator Ellen Bruvoll sjekker ut om det er noe nytt på HMS-appen sammen med Alexander Brudevoll (i midten) og Kristoffer Hustoft.[/caption]

Penn har blitt til finger, og papir og pc til mobil.






Publisert 31.07.2017




I fjor tok Caverion i bruk sin nyutviklede HMS-app. Appen skal gjøre HMS-arbeidet enklere og øke sikkerheten for de ansatte. Der man tidligere fylte ut skjemaer med penn ute på befaring, for så å overføre til pc når man kom inn til kontorpulten, gjøres alt nå med en finger og en mobiltelefon.

– Det er enkelt, oversiktlig og greit, sier HR-/HMS-koordinator Ellen Bruvoll.

Raskere behandlingstid


Tilbakemeldingen fra medarbeiderne har vært gode. Sikker jobb-analyser kan fylles ut på mobilen, og sendes direkte inn fra stedet – om så også til kunden. Verneinstrukser, prosedyrer og personalhåndbok er med appen alltid tilgjengelig – og alltid oppdatert. Informasjon fra den sentrale ledelsen kan sendes ut til alle samtidig. Avvik og ulykker kan meldes raskt inn. Hvor raskt det går, fikk servicetekniker elektro Alexander Brudevoll merke i vinter.

– I vinter var det dårlig strødd utenfor lokalet vårt og jeg gikk skikkelig på ryggen utenfor her. Da fikk jeg brukt rapporteringssystemet og sett hvor godt det fungerer. Jeg sendte inn avviksmelding om at det ikke var strødd, og rapportert inn at det hadde vært ei ulykke, forteller han.

Bare minutter senere ble han oppringt av HMS-sjefen i konsernet.

­– Hun lurte på hvordan det gikk med meg, og fulgte meg opp i forhold til behandling og slikt, sier Brudevoll som kom relativt uskadet fra hendelsen.

Tidligere mener han det ville tatt en dag før han i det hele tatt hadde tatt seg tid til å melde inn hendelsen.

– Når man har det på telefon, så tar det bare et par minutter før avviket er innmeldt. I stedet for at man skal skrive på en lapp som man tar inn på kontoret, setter seg til pc-en for å begynne å registrere. Det er veldig enkelt og er i systemet med en gang, behandlingstiden går betydelig ned, sier Brudevoll.

– Denne appen er utviklet av Caverion og tilpasset vårt behov. Flere og flere går for slike type løsninger. Vi har stort fokus på sikkerhet i Caverion. ”Vi jobber sikkert eller så jobber vi ikke” er vårt motto. Vi mener det er et konkurransefortrinn for oss, både HMS-fokuset og appen, sier Ellen Bruvoll.

Fordel for kunder


Alexander Brudevoll er enig, og peker på at det er mange av deres kunder som også er – og må være – opptatt av HMS-arbeidet.

– Det er ikke bare vi som har strenge krav og mål om ikke å ha ulykker. Kundene har også de samme målene, og da inkluderer det oss entreprenører som skal jobbe for dem, sier han.

Som en teknisk totalentreprenør med fagarbeidere innen både elektro, rør, ventilasjon og automasjon, er det mye sikkerhetsinformasjon medarbeidere og ledere skal holde seg oppdatert på.

– Appen gjør det lettere for oss teknikere. Nå har vi alle skjemaer og prosedyrer lett tilgjengelig. Det ligger på telefonen, så vi kan bare slå opp og sjekke opp ting med en gang – i stedet for permer i bilen som gjerne ikke er helt oppdatert heller. Vi slipper også unna datamaskiner og bla i systemer som vi teknikere ikke bruker så mye ellers, sier Brudevoll.

– Man åpner appen og ser med en gang om det er kommet en ny melding om rutiner eller andre ting som har betydning for HMS. Informasjonen kommer fort ut.




Andre saker relatert til bygg og anlegg: Om hvordan regjeringen vil bekjempe nulltimerskontrakter og kravet til elektroniske mannskapslister i byggebransjen.

 
facebook

Siste nytt