Sommerturisme

2016-10-27
Sommeren 2016 ga en overnattingsøkning på 13,9% fra 2015 til 2016 på Helgeland.
661379494

Sommerturismen øker


Sommeren 2016 ga en overnattingsøkning på 13,9% fra 2015 til 2016 her på Helgeland. Til sammenligning økt sommertrafikken i Lofoten med 7,3% og i hele Norge generelt med 7,8%.






Publisert 27.10.2016




De fire siste somrene har overnattingstallene på Helgeland økt med 25,4% prosent. Økningen utgjør 49 296 flere overnattingsdøgn for sommermånedene i denne perioden. Økt omsetning i næringen betyr muligheter til mer utvikling og mer satsing. Helgeland som reiselivsdestinasjon går virkelig en spennende tid i møte, mener reiselivssjef Torbjørn Tråslett i Helgeland Reiseliv.


En felles, offensiv og målrettet markedsføring av regionen de siste 4 årene og store investeringer gjennom blant annet 5 store hotellutviklinger, kan stå som noe av årsaksforklaring på økningen.


56% MER BOOKING GJENNOM HELGELAND REISELIV


Helgeland Reiseliv opplever en kraftig økning i booking av reiselivsbedriftenes tilbud gjennom sitt bookingsystem. I 2016 har de til nå hatt en bookingøkning på hele 56% sammenlignet med tilsvarende periode i 2015. Mye av bookingen skjer gjennom web-siden www.visithelgeland.com, men også pr. telefon og over skranke på de 4 turistkontorene. Det er gratis for alle samarbeidsbedrifter å bli bookbare gjennom deres bookingsystem.


ARCTIC RACE OF NORWAY 2016 BLE EN SUKSESS!


I august 2016 ble Helgeland satt på verdenskartet når TV-bilder fra Arctic Race of Norway ble kringkastet til rundt 180 land. Helgeland som reiselivs- og næringsregion fikk en unik mulighet til å vise seg fram. Rundt 180 000 personer fulgte rittet i de kommunene det ble arrangert (Salten og Helgeland). Helgeland Reiseliv jobbet i forkant og under selve arrangementet. Her er noen av satsingene som ble gjort:




  • Utarbeidet kommunikasjonsstrategi for Helgeland før og under arrangementet – gjort i samarbeid med blant annet NordNorsk Kommunikasjon




  • Utarbeidelse av «hot spots» (bilder, tekst, oversettelser) til ARNs Mediabok for journalister –gjennomført i samarbeid med arrangørkommunene og ARN




  • Gjennomført presseturer for internasjonale reiselivs- og ARN journalister. RIB-tur på Herøy, Kajakk utenfor Nesna + Polarsirkelen – Gjennomført i samarbeid med Innovasjon Norge, NordNorsk Reiseliv + Reiselivsaktører på Helgeland




  • Utvikling av film og fotobank. Gitt fotooppdrag til fotografer, initiert fotokonkurranse, utviklet 3 nye reiselystfilmer fra Helgeland, teknisk oppgradering av film- og fotobank, innkjøp og innlegging av bilder. Midler til utvikling av film- og fotobank er gitt av Helgeland Sparebank og Sparebank 1 NordNorge




  • Samarbeid med TV2 ift utvikling av filmmanus for filmer fra Helgeland under Arctic Race of Norway




  • Gjennomført sykkel- og ARN kampanjer gjennom facebook / Web-side / Widerøe / Hele Helgeland / Innovasjon Norge o.s.v.




  • Utvikling av by- og veibannere – Gjennomført i samarbeid med de 6 arrangørkommunene




  • Overtok administrasjonen av VisitNorway sin Instagramside (med 133 000 følgere) de dagene ARN varte – i samarbeid med Innovasjon Norge




  • Turistinformasjon: Formidling av aktiviteter, overnatting, veisperringer, parkeringsmuligheter osv. Ved alle 4 turistkontor på Helgeland




  • Bistått journalister ved alle 3 pressesentrene ARN administrerte på Helgeland




  • Egne Helgelands-stander i Mo i Rana (Race Village), Korgfjellet, Mosjøen og Sandnessjøen





HELE 42% ØKNING INNEN SYKKEL PÅ HELGELAND


Aktive ferier er i sterk vekst og sykling er en av de aktivitetene som vokser aller raskest. Gjennom langsiktig arbeid og målrettet markedsføring har konseptet «Øyhopping med sykkel» utviklet seg til å bli et signaturprodukt. Under sommersesongen 2016 hadde Helgeland hele 42% økning av sykkelutleien. Helgeland omtales som det mest sykkelvennlige reisemålet i NordNorge, i både nasjonale og internasjonale medier.


VIDEREUTVIKLING AV FELLES WEB-SIDE FOR HELGELAND


www.visithelgeland.com er populær som inspirasjonskilde for å finne opplevelser, overnatting, restauranter, reiseruter o.s.v. Web-siden har 610 000 treff og en trafikkvekst på hele 28% i 2016. Web-siden utgjør i så måte en betydelig markedsføring og synliggjøring av Helgeland og alle samarbeidspartnere.


Web-siden skal nå videreutvikles for bedre å kunne markedsføre hele årets muligheter, skape mulighet til å treffe definerte målgrupper bedre, samt legge til rette for å øke booking og salg ytterligere. Nye designløsninger gir oss muligheten til å tilpasse web-siden til nye produkter og opplevelseskonsepter. På den måten kan vi bedre og smartere markedsføre kvalitetsprodukter på Helgeland til riktig målgruppe i rett tid. Helgeland Reiseliv kommer til å invitere bedrifter og ulike nettverk med for å diskutere deres fremtidige synlighet og markedsføring på den nye web-siden.



KURS I OPPLEVELSESDESIGN


Helgeland Reiseliv og deler av reiselivsnæringen på Helgeland bruker høsten til å utvikle nye og eksisterende opplevelsestilbud. Gjennom samlingsbasert kompetanseheving, felles ideutvikling og innovasjon skal tilbudene og tilbyderne profesjonaliseres. Kurssamlingene gjennomføres i Brønnøysund som et samarbeid mellom Helgeland Reiseliv, Kunnskapsparken Helgeland, Kystriksvegen og Mimir.


  


REISELIVSKONFERANSEN 2017


Reiselivskonferansen på Helgeland arrangeres i Brønnøysund 16. – 17. mars 2017. Konferansen har fokus på næringsutvikling, markedsføring og salg. Sett av datoene i kalenderen allerede nå.


facebook

Siste nytt