vet
Dag Ottar Mikalsen (foran) startet Verdi Eiendomstaks sammen med kona Irene, for å ha en arbeidsplass til seg selv. Etter hvert kom Ørjan Klausen inn som administrativ leder, og bedriften har fortsatt å vokse. I dag er de totalt ni ansatte. Foto: Mye i Media
 

Verdi Eiendomstakst har hatt en enorm vekst de siste årene: – Slår dette an, så vil det bli behov for enda flere ansatte

2024-04-23
Dag Ottar Mikalsen gir det gode renommeet til Verdi Eiendomstakst æren for å ha løftet bedriften fra to ansatte og en driftsinntekt på 1,2 millioner, til Gasellestatus og en vekst på nesten 260 prosent.
 – Vi er stolte over det vi klarte å få til sammen i 2022, og så har det utviklet seg videre positivt i 2023, sier gründer, eier og daglig leder, Dag Ottar Mikalsen.
Da han og kona Irene Mikalsen flyttet hjem fra Hønefoss til Rana i 2011, startet de Verdi Eiendomstakst. Tanken var da å skape en arbeidsplass for seg selv. En familiebedrift, hvor mor Solveig Mikalsen bidro med regnskap og deres eldste datter Emelie Mikalsen Breivold jobbet deltid fra Hønefoss. 
I årene fra 2017-2020 var det kun Dag Ottar og Irene. Da sto de ovenfor et valg. Bedriften hadde veldig mange forespørsler, og det var vanskelig å rekke over alle. De hadde opparbeidet seg et godt rykte, og ekteparet jobbet døgnet rundt.
– Det var et luksusproblem, smiler Mikalsen.
Dermed tok de steget med å ansette folk.

Et stort takstfirma
– Da startet vi med en flott mann, Ørjan, som tok seg av alt det administrative på dagtid. Slik at jeg og Irene kunne være ute og gjøre det vi er best på, å taksere.
Ørjan Klausen kom inn som administrativ leder i 2020. I 2022 ansatte de Jim Thomas Løkås og Jørgen Kulstad som takstingeniører.
– Vi er nøye med at det skal være kvalitet på alle som jobber her, og også at de har de rette verdiene. Vi vil hjelpe folk med et trygt boligsalg eller boligkjøp, og at det ikke skal bli reklamasjoner i etterkant. Det ligger i hjerterota på alle som jobber her.
Derfor gjennomgikk de grundig opplæring og mange måneder med intern opplæring. I dag er de sertifiserte takstingeniører.
– Da 2022 var over hadde vi den beste omsetningen vi noen gang har hatt.
En omsetningsvekst på 259,34 prosent de tre siste årene ga bedriften Gasellestatus.
– Vi vil også bli Gassellebedrift i 2023, for vi har hatt vekst da også.
Det er Mikalsen veldig stolt over det.
Etter hvert har bedriften økt på ytterligere. I 2023 kom også Thea Høgseth Pedersen med på laget som kontor- og takstmedarbeider, og helt på tampen av året ansatte de Simon Aag, også han som takstingeniør. Nå teller de syv personer på fulltid, i tillegg til Solveig på regnskap og Emelie, som har gjort en liten comeback, som arbeidende styreleder.
De fleste takstingeniører i Norge jobber én og én. Rundt regnet er det cirka 1000 takstingeniører i Norge, ifølge Mikalsen.
–  Jeg er ganske sikker på at 900 av de er enkeltmannsforetak eller AS med én person. Vi er blitt et stort takstfirma i nasjonal målestokk.  


Oppskrift på suksess
– I bunnen ligger et godt renommé, som har blitt ivaretatt selv om vi har vokst, svarer Klausen på spørsmål om hva som har vært oppskriften deres på suksess.
– Det gode renomméet vi har fått er basert på visjonen vår om et trygt eierskifte, og i tillegg er våre ansatte veldig serviceminded. Å være ute hos folk handler om mye mer enn bare å se feil og mangler, det handler også om å se kundene og å ha forståelse for deres situasjon, legger Mikalsen til.
Klausen forteller at de har vært flinke til å se behovet i markedet, og bemannet seg etter det.
– Dag Ottar er en skikkelig gründer, og ser muligheter der andre kanskje ikke gjør det, sier han.
Planen videre nå er å bygge seg et bredere fundament. I dag driver de i hovedsak med taksering av boligeiendom, og det meste i forbindelse med salg og refinansiering av bolig. Nå holder de også på å utdanne tre av de ansatte innen skadetaksering, og taksering av næringsbygg.
Selskapet har også opprettet en nasjonal nettside, Energiattest.no, som på tar sikte på å bli en landsdekkende leverandør av energiattester.
– Da kan vi snakke om jobbskaping. Slår dette an som vi har forhåpning om, så vil det bli behov for enda flere ansatte, sier Klausen.
– Dette blir en av flere føtter som bedriften kan stå på. Vi har basert oss veldig på verditaksering og tilstandsrapporter, som det er krav til i forhold til salg av bolig. Det har vært kjerneområdet vårt, og det vil det fortsatt være. Men når vi nå også begir oss inn på skadetakseringsmarkedet, næringsbygg og andre områder, vil vi ha enda flere ben å stå på, sier Mikalsen.
De er allerede tre personer i bedriften som er sertifiserte energirådgivere.
Innen 2033 vil det bli innført krav til at boliger i Norge skal ha energimerkning E.
Slik ordningen er i dag er det byggeåret som gir grunnlag for karakteren som settes. Noe som vil føre til at eldre boliger automatisk får dårligste karakter.
– Har du oppgradert huset er det ingen plass du kan justere det selv, uten hjelp fra en energirådgiver. Vi hjelper kunder rundt om i hele Norge å energimerke boligene deres. Tiden for å satse på energimerking tror vi er veldig rett, sier Klausen.


 
Mono
facebook

Siste nytt