Fredrik Fornes.

Slutt å skriv ræva stillingsannonser

0000-00-00
Han har irritert seg over dårlig språk i stillingsannonser i årevis og gjort det til sitt levebrød å få arbeidsgivere til å skjerpe seg. På Gallaria 2026 kommer Fredrik Fornes for å gi oss en real vekker.
 
– Stillingsannonser har stått på stedet hvil i 40–50 år. Det har skjedd omtrent null utvikling, sier Fredrik Fornes.
Han er journalist og tekstforfatter i bunn. Men de siste årene har han blitt en av landets mest kjente stemmer på LinkedIn, mye takket være ærlige og til tider brutalt direkte meninger om hvordan norske arbeidsgivere kommuniserer.
Tittelen på foredraget han skal holde i Mo i Rana sier egentlig det meste: «Slutt å skriv ræva stillingsannonser».
– Språket i mange stillingsutlysninger er iskaldt, som om det fortsatt er arbeidstakere som står med lua i hånda. Men det er jo arbeidsgiverne som må selge seg inn nå. Likevel fortsetter mange å skrive som om det er 1985, sier Fornes.

Dårlig tekst, dårlige søknader
Han har brukt de siste årene på å vise hvordan dårlig formulerte annonser ikke bare gir få søkere, men også dårligere søknader.
– Folk speiler det de leser. Hvis du skriver en traust, formell og intetsigende annonse, får du trauste og intetsigende søknader. Tør du derimot å være litt menneskelig og leken, får du helt andre svar. Da blir det enklere å bli kjent med kandidaten bak teksten, forklarer han.
Og det handler ikke bare om kommunikasjon, men også om mennesker.
– Jeg snakker med jobbsøkere hver dag, og jeg vet hvor mye det påvirker sjølbildet og sjøltilliten når du stadig møter urealistiske krav og aldri får svar. Det tærer på. Å søke jobb er en sårbar prosess, og arbeidsgivere har et ansvar for å møte folk med respekt.

Markedsføring, ikke bare rekruttering
For Fornes handler stillingsannonsen om langt mer enn rekruttering.
– En stillingsannonse er også omdømmebygging eller omdømmedreping. Den viser hvem du er som arbeidsgiver, og folk legger merke til det. Du risikerer at annonsen deles i sosiale medier hvis den er urimelig eller utdatert. Samtidig kan du bygge en sterk merkevare hvis du gjør det riktig, sier han.
Han trekker fram eksempler på små bedrifter som har fått enorm oppmerksomhet og mange søkere etter å ha turt å skrive annerledes.
– Det skal så lite til å skille seg ut. De fleste kopierer bare gamle maler, men den som tør å bryte litt med mønsteret, kan få seks ganger flere søkere.
Ønsker flere kvinnelige søkere, men skriver for menn
Et annet tema Fornes stadig vender tilbake til, er hvordan språk former hvem som faktisk søker.
– Mange bedrifter sier de ønsker flere kvinnelige søkere, men de skriver fortsatt stillingsannonser for menn. Kvinner og menn tolker krav ulikt, og mange annonser bruker et maskulint språk som rett og slett ikke treffer, sier han.

Det skal svi litt å høre
Fornes vet at foredragene hans kan stikke litt.
– Mange som sitter i salen kjenner det nok litt i magen. Men de gjør det jo ikke vondt fordi de er onde, det er bare blitt en vane å skrive slik. Jeg håper at folk i Mo i Rana er åpne for å tenke nytt, for dette handler egentlig om enkel markedsføring og vanlig folkeskikk, sier han med et smil.
Fredrik Fornes lover et ærlig, engasjerende og inspirerende foredrag når han går på scenen under Gallaria 2026.
– Jeg håper folk kommer med et åpent sinn. Og hvis du kjenner deg litt truffet, så er det egentlig et godt tegn.
 
Mono
facebook

Siste nytt