
Satte bærekraft på agendaen
Han og driftsleder Emilie Linea Gåskjønli satte Miljøfyrtårn-sertifisering på to do-lista som en langsiktig ambisjon, da de startet i jobben for et par år siden. Etter kurset tok det fart.
– Vi trodde dette handlet mest om ytre miljø, men skjønte fort at det også handler om mennesker. Om arbeidsforhold, rettigheter og ansvar, både hos oss og hos leverandørene våre, sier de.
Mye var allerede på plass på Miras Elektro. God kildesortering, bevissthet rundt gjenbruk og et leverandørbytte som viste seg å være bærekraftig i mer enn én forstand.
– Vi gikk ned i antall leverandører og valgte aktører med bedre dokumentasjon. Det ga både bedre pris og bedre samvittighet, sier Terje.
Veien til sertifisering gikk via eksterne konsulenter som hjalp dem å systematisere det som allerede lå til rette. Revisjonen viste at de lå godt an.
– Vi fikk god hjelp av noen som har gjort dette hundre ganger før. Det kostet noen kroner, men det var verdt det. Hun som kom på revisjon sa at det var lenge siden hun hadde funnet så lite feil på en førstegangsrevisjon, sier Emilie.
Den største gevinsten har kanskje likevel vært internt. For selv om noen ansatte i starten så på hele prosessen som byråkrati uten effekt, har holdningen snudd.
– Når vi først begynte å snakke om hva det egentlig handler om, ble folk engasjert. Da vi snakket om leverandøransvar og arbeidsforhold, kom det flere gode refleksjoner. Vi har jo snakket om fagforeninger og rettigheter her hjemme i mange tiår, hvorfor skal vi ikke snakke om det samme når vi handler varer? spør Emilie.
Nå har Miras Elektro systemene på plass, årlige mål er satt og rapportene til store kunder som Mo Industripark er lettere å levere. Men viktigst av alt:
– Vi gjorde det fordi vi ville, ikke fordi vi måtte. Og det føles utrolig godt, sier Terje.
Mono