
Nye priser og ny giv for Gallaria 2026
– Vi skal fortsette å lage en skikkelig god feiring av det brede næringslivet. Vi har lyttet til medlemsbedrifter, og gjort noen endringer som vi tror gjør Gallaria som arrangement enda mer aktuelt og relevant, sier Ingvild Skogvold, daglig leder i Ranaregionen Næringsforening.
Nye priser på plass
Etter en grundig prosess har foreningen valgt å børste støv av flere gamle prisfavoritter og i tillegg introdusere helt nye kategorier.
– Det har vært mange meninger, og det er bra, sier Tonje Strifeldt Rørapet, medlem- og arrangementansvarlig i foreningen.
– Vi fikk mange innspill, og det var tydelig at flere savnet at vi hedret gründere og nykommere, og satte søkelys på rekruttering.
Dermed får Gallaria 2026 tre nye priser på plakaten:
Årets nykommer, Rekrutteringsprisen og Synlighetsprisen, som erstatter de tidligere fem fagprisene for markedsføring og kommunikasjon.
De tradisjonsrike prisene Årets bedrift, Årets ambassadør og Serviceprisen består, sistnevnte fortsatt basert på publikumsstemmer.
Ærlig om endringene
Skogvold og Strifeldt Rørapet legger ikke skjul på at endringene har skapt engasjement.
– Det var ikke en enkel beslutning, og vi visste at det kom til å engasjere. Vi var opptatt av å ha en god og grundig prosess, og styret tok til slutt en beslutning som vi har fått mange positive tilbakemeldinger på, sier Skogvold.
Næringsforeningen har også gjort det mulig for samarbeidspartnere å koble seg tettere på prisutdelingen og flere av prisene deles ut i år i partnerskap.
– Vi opplever at flere kjenner seg igjen i prisene slik de er nå. Mange sier at vi har fanget opp signalene som er viktige for bedriftene og bransjene deres, sier Strifeldt Rørapet.
Et nytt blikk på rekruttering
En av prisene arrangørene gleder seg særlig til å dele ut, er rekrutteringsprisen.
– Uansett bransje er rekruttering en av de største utfordringene nå. Vi vil løfte fram bedrifter som tenker helhetlig, fra hvordan de rekrutterer, til hvordan de tar imot og beholder folk, sier Strifeldt Rørapet.
Skogvold peker på at tematikken strekker seg langt utover enkeltbedrifter.
– Vi har ikke nok folk til alle jobbene som finnes. Vår evne til å tiltrekke og beholde mennesker handler om hele regionens attraksjonskraft. Å vise fram de gode eksemplene er viktig både for næringslivet og for samfunnet.
Jury og prosess
Styret i Ranaregionen Næringsforening fungerer som jury for prisene, med eksterne fagpersoner med på laget for å sikre faglig tyngde, blant annet på markedsføring og kommunikasjon. I tillegg kommer samarbeidspartnere til å bidra inn i juryarbeidet på årets bedrift, rekrutteringsprisen og årets nykommer.
For de fleste prisene velges tre finalister, som offentliggjøres i romjula.
– Det gir både spenning og ekstra synlighet for de som blir nominert. Det er faktisk stor stas å havne på topp tre, sier Strifeldt Rørapet.
Publikum engasjeres
Nominasjonsprosessen er nå i gang, og både medlemmer og folk flest kan sende inn forslag til kandidater.
– Vi håper mange engasjerer seg. Nominer noen du mener fortjener det. Det er også mulig å nominere seg selv. Vi håper vi får inn en drøss med nominasjoner. Vi ønsker å løfte fram bredden og mangfoldet i næringslivet vårt, sier Skogvold.


