Knutepunkt

2016-10-25
Jeg ser en by og region i god utvikling, men for å skalere opp næringslivet trengs stor flyplass og mer digital kraft.
transport-mono4

Mo i Rana er et viktig knutepunkt, og med flere spennende prosjekter på gang kan byen bli enda viktigere for transporten mellom Europa og andre kontinenter.







24.10.2016 Trines kommentar




Strategisk godt plassert


Etter hvert som vinteren får overtaket vil det bli flere bilberginger og flere overflyvninger. Slik er transporthverdagen i vår langstrakte landsdel med smale og svingete veier, reduserte samferdselsbevilgninger og mangel på stor flyplass. Til tross for avstandsulemper og svak tilgjengelighet bidrar Rana-regionen med betydelige eksportinntekter og verdiskaping. Veksten er høyere enn sør i landet og vi har flere bein å stå på inn i den grønne framtiden.

Satsing på sirkulær økonomi, miljøvennlig kraftproduksjon og vekst i sjømatnæringen har gitt globale konkurransefortrinn. Men endringstakten krever at transportplanleggingen henger med og ses i sammenheng med framtidens utbyggingsmønster og næringsstrukturer på tvers av kommune- og landegrenser. Vi kan ikke lenger være den eneste regionen i landet som ikke har direkte tilgang til stor flyplass. Stort sett alt næringsliv er avhengig av god kommunikasjon og logistikk for å skalere opp egen virksomhet.

Det er gledelig at det ligger til rette for stor flyplass og at direktøren for Kvarkenrådet, et av Nordiske ministerråds offisielle grenseregionale samarbeidsorganer, sier til Mono at Mo i Rana har en sentral rolle i utviklingen av nordre del av Europa. Her ligger det strategisk til rette for havner og transportveier inn i det europeiske transportnettet. Det gir grobunn for etablering av nye arbeidsplasser og næringer. Legger vi til ledige næringsarealer og planer om å investere for nærmere 30 milliarder de nærmeste årene, så er det all grunn til å tro at Rana-regionen kan og vil lykkes.

Noe av det mest spennende er intet mindre enn en interkontinental fiberkabel fra USA med knutepunkt Mo i Rana, som allerede har kobling inn i Sverige og Finland. Ja visst er det ekstremt ambisiøst å posisjonere regionen for store datasentre og høyhastighetsfiber til utlandet, men vi må heie fram slike visjoner. Utviklingen innenfor industriell produksjon kommer raskt og med eksponentiell effekt. Skal Mo i Rana bli landets industrihovedstad og ta en verdensledende grønn posisjon, må vi sikte høyt. Det snakkes om den fjerde industrielle revolusjonen, en utvikling der internett smelter sammen med produksjon og produkter. For å utnytte mulighetene og sikre konkurransekraften trengs mer digital kraft og rammebetingelser som legger til rette for det. Det er å håpe at politikere og myndigheter er like offensive som næringslivet, både til havs, til lands og i lufta med.

Samarbeid over landegrensene


E12 ble i 2014 en del av det europeiske transportnettverket, TEN-T, som Comprehensive network, dvs. det laveste av de tre nivåene i det europeiske transportnettet. Nest øverste nivå er Core network og øverste nivå er stamkorridorene på kryss og tvers gjennom hele EU. At vi mangler jernbane mellom Storuman og Mo i Rana gjør det mer enn krevende å spille oss opp i øverste divisjon. Men vi er i ferd med å bygge et stadig tettere og sterkere samarbeid med «E12-regionen», som omfatter 600 000 mennesker på tvers av tre land.  Dvs. en grenseoverskridende region med betydelig flere innbyggere enn Nord-Norge. Det er to løftesaker som «driver» samarbeidet på samferdselsområdet; ny flyplass ved Mo i Rana og ny ferje over Kvarken.
facebook

Siste nytt