Butikken som vil bli kjent med deg

Beate Mathisen, Alexander Nyrud (i midten) og Ken Ronny Nyrud tenker grønt, miljøvennlig og billig. Lavere pris på sunn mat påvirker forbruket – og med det helsen og livsstilen vår.

Hos Kiwi i Langneset skal den som handler bli tatt vare på.


Publisert 28.07.2017


– Kundene skal være i fokus. De skal føle at dette er en plass de vil tilbake til. Det er dem vi lever for, var den unisone tilbakemeldingen fra Beate Mathisen, Alexander Nyrud og tidligere butikksjef Ken Ronny Nyrud (t.v.) da næringsforeningen var innom den flotte butikken i sommer.

Med en bachelor i filmvitenskap og bakgrunn som ventilasjonsmontør, og fra forsikring og varehandelindustrien, ble Ken Ronny Nyrud hentet til Kiwi og jobben som butikksjef i november 2014. En måned senere åpnet butikken. Mange betegner Nyrud som den koseligste kjøpmannen i byen. Nå har han valgt å overlate stafettpinnen til Line Antonsen, som kom fra jobben som butikksjef ved KIWI Ytteren. Det blir nok bra det også.

– Det var hektisk med en bratt læringskurve – både det å være å sjef, og systemer som skulle læres, samtidig som vi kom inn i julestria. Så ble det innkjøring forbudt til butikken rett etter at vi hadde åpnet. For kunder kunne det bli dyre småkjøp her det første halve året, sier Nyrud.

Jobber hardt med trivsel

Etter hvert kom innkjøringen på plass, og Nyrud beskriver plasseringen i Langneset som perfekt. Totalt er det rundt ti ansatte i butikken, to på heltid og resten med 40 til 80 prosents stillinger.

– Vi vil ikke ha for mange nye ansikter. Kundene skal gjenkjennes, og de skal gjenkjenne oss. Da vet også de ansatte hva de skal gjøre, det blir ikke det samme med noen som bare er innom annenhver uke, sier Nyrud, og legger til at målsetting er at butikken skal være kjent som ”din” lokale butikk.

– Vi er så like i pris, både Kiwi, Rema 1000 og Coop X-tra. Derfor har vi jobbet knallhardt for at folk skal trives med å handle her. Mangler vi noe, skal vi forklare hvorfor og når vi venter inn ny forsyning, eller komme med alternative forslag på hva kunden kan bruke i stedet.

Nyrud forteller at tilbakemeldingene de har fått – både direkte i butikken og via Trumfkort-kundene – har vært gjennomgående gode.

Gode verdier

Han forteller at besøket i butikken er doblet siden 2015.

– Vi startet med null kunder og er nå en godt besøkt butikk som begynner å få plass i markedet. Fra innkjøringen var forbedret har vi opplevd en jevn økning og bygd stein på stein. Vi fikk også litt hjelp av at Rimi la ned sin butikk mot slutten av 2015. Vi økte betraktelig over natta og det ga oss en kjempeboost i 2016.

Kiwi Langneset er en del av fellesskapet i Ranaregionen Næringsforening både for å lære av andre, knytte kontakter på kryss og tvers og være en del av det etablerte næringslivet i Mo i Rana. Gode verdier å ha med seg i alle bransjer.