Takk for at du handler lokalt!

Siri Skaug (tv.) fra Bo interiør, er glad for at det settes fokus på lokal handel. Th. administrerende direktør og salgssjef i Rana Blad, Rigmor Nygård Hansen. Foto: Mye i Media AS

I sommer arrangerte Ranaregionen Næringsforening og Rana Blad Marked, Handle lokalt-kampanjen.


Publisert:


Når du handler i byen din, bidrar du til et trivelig sentrum og et levende lokalsamfunn. Derfor arrangerte Ranaregionen Næringsforening og Rana Blad en Handle lokalt-kampanje for å øke bevisstheten rundt lokal handel.

GOD RESPONS

– Det var handelsstanden som var representert i kampanjen og 40 butikker deltok, forteller administrerende direktør og salgssjef i Rana Blad, Rigmor Nygård Hansen.
Butikkene som deltok fikk en QR-kode liggende ved kassen. Hver gang noen handlet i disse butikkene kunne de ta bilde av koden og delta i konkurransen om flotte premier, deriblant fri bruk av en Hyundai Ioniq Electric, levert av Bilalliansen.
Rana Blads digitale Handle lokalt-magasin ble oppdatert gjennom sommeren og inspirerte med artikler om måter å bruke byen på.

– Vi har fått veldig god respons på denne kampanjen, både fra butikkene og kundene deres, sier Nygård.

ØKER BEVISSTHETEN

Rana Blad lagde et digitalt magasin, en film, og annonser til papiravisa og digitale annonser til nettavisa og sosiale medier. Kampanjen gikk over to måneder.
– Vi har, sammen med Ranaregionen Næringsforening, tatt initiativ til å sette fokus på det å handle lokalt. Skal vi ha levende lokalsamfunn, må vi bruke det. Handle i lokale butikker, gå på kafe, på konserter osv, ellers mister vi tilbudet og lokalsamfunnet blir fattigere. Vi ønsker ikke å heve pekefingeren, men heller være med å bidra til en større bevissthet rundt betydningen av at vi bruker tilbudene vi har. Vi har anledning til å dra i gang slike kampanjer, og da syns vi det er fint å bidra sammen med alle andre til at regionen er et bra sted å bo i, sier Nygård.

SAMARBEIDSPROSJEKT

– Vi i Rana Blad Marked har jevnlig fokus på det å handle lokalt og endrer
litt på aktivitetene i kampanjene. Vi har utviklet logo, arrangert høstmarked og med drevet rådgivning. Etter nedstengningen av landet var det særlig viktig å være med å bidra til at vi tok i bruk butikkene igjen, selvsagt i tråd med smittevernreglene, sier hun og legger til.
– Vi merker god effekt av gode samarbeidsprosjekt, denne gang med Ranaregionen Næringsforening. Det er når vi drar i lag at vi greier å løfte fokus og treffe bredt.