Service satt pris på


Folket stemte fram Bjarne Hall som vinner av Årets Servicepris under Gallaria. Skobutikken har i generasjoner vært tro mot konseptet kvalitet, komfort og service. De står for fagkunnskap på sitt beste, skriver juryen i sin begrunnelse.


Publisert 30.03.2020


Det å bli nomnert var stort i seg selv. Det å vinne var selve prikken over i-en, forteller en stolt og andre generasjons daglig leder hos Bjarne Hall AS, Per Kyrre Hall.

Å drive en over 60 år gammel skobutikk utenfor sentrumskjernen og uten en kjede i ryggen, er en bragd i seg selv, vil nok mange si. Å vinne serviceprisen var helt fortjent, har mange sagt etter utdelingen.

EN ANERKJENNELSE FRA FOLKET

– Vi var veldig stolte over å bli nominert og mange gratulerte oss med det. Som en liten bedrift som kanskje ikke er best på nettverk og sosiale medier, så trodde vi ikke at vi skulle nå opp. Å vinne prisen som folket stemmer over er stort. Det er en anerkjennelse til de ansatte, av konseptet vårt og en bekreftelse på at vi gjør noe riktig. Så det er virkelig en inspirasjon til å fortsette, sier Per Kyrre Hall.

Gratulasjonene har kommet både i butikken og på Facebook.
– Vi har fått tilbakemeldinger som at kundene våre setter pris på den personlige servicen og gode dialogen, forteller butikkmedarbeider Hanne Fagerheim.

TRO MOT KONSEPTET SITT

De forteller at butikken over år har hatt fornøyde kunder og at de har mange faste kunder.

– Vi har hele tiden har vært tro mot konseptet vårt, som er komfort, kvalitet og service. Det tror vi kan være noe av grunnen til at vi vant denne prisen, sier Per Kyrre og får anerkjennende nikk fra Hanne.

Med sine over 20 år i butikken er hun i praksis en av butikkens andre nøkkelfaktorer som de to trekker fram: God faglig ekspertise.

– Med kortere åpningstider enn de fleste andre butikker, kan vi være en liten kjerne av ansatte. Når vi i tillegg har ansatte som har vært her over tid, gjør det at alle har veldig god faglig ekspertise om skoene vi selger, sier Per Kyrre.

KJENNER BÅDE SKO OG KUNDER

For eksempel kjøper de ikke inn et eneste skopar uten at de har tatt på dem.

– Jeg kjenner kundenes ønsker og behov, og vil forsikre meg om at vi tar inn sko som dekker disse. Vi vet for eksempel at kundene våre er veldig opptatte av gode såler, særlig om høsten og om vinteren. Når vi er på innkjøpsmesser kjenner jeg alltid på eller kler på meg skoene, før vi bestemmer oss, forteller Hanne.

Bjarne Hall er også kjent for å ha god kunnskap om såler til å ha inne i skoene, og det er ikke sjelden at slike behov bringer en kunde inn dørene.

– Vi gjør ikke spesialtilpasning av såler, men vi har et variert utvalg av såler som hjelper mange. En del av kundene som kommer hit har særbehov. Dersom ikke sålene i butikken kan hjelpe, har vi en del gode kontakter i bransjen som kan skaffe riktig såle, forteller Per Kyrre.

VERKSTEDET GIR FLERE BEIN Å STÅ PÅ

I tillegg til skosalget, har Bjarne Hall et verksted hvor de reparerer sko, skinnvesker og noen typer klær, som skinnjakker, skytterklær og ridestøveletter. Det gir bedriften flere bein å stå på, og gir også fordelen at det trekker flere kunder til butikken.

– Slik kan vi hjelpe til med mer enn å kjøpe nytt og det vet vi at folk setter pris på, forteller Per Kyrre.

Bærekraften reparasjon og gjenbruk fører til, har fulgt de i store deler av butikklivet. De gjenbruker til stadighet utstyr fra butikk og lager.

TAR VARE PÅ GAMMELT OG BRUKT

– Jeg elsker å plukke frem gamle ting fra lageret og bruke det i utstillingen vår, eller å finne ting på brukthandelen som vi kan bruke, forteller Hanne.

Noe av dette er synlig ved første øyekast inne i butikken. Både gamle skilt og gamle maskiner brukt til skoreparasjoner eller skotilpasninger er en del av utstillingen.

– Hanne er veldig flink til å ta vare på utstillingshyllene og det er sjelden at vi kjøper nytt av det, supplerer Per Kyrre. Jeg synes i det hele tatt at vi har et gjennomført fokus på forbruk, for å forhindre «bare bruk og kast.» Vi har gode og tøffe sko til all slags bruk som varer mer enn én sesong, og vi prøver å ta rede på det vi har i lokalet og gjennom verkstedet, avslutter Per Kyrre Hall.

BJARNE HALL
■ Skobutikken Bjarne Hall ble åpnet i 1957 av nettopp Bjarne Hall.
■ Butikken har hele tiden hatt tilholdssted i Thomas von Westens gate 8.
■ Bedriften har tre fast ansatte og ei ekstrahjelp.
■ Dagens eier og daglig leder er hans sønn.
■ Butikken har gratis korttidsparkering rett utenfor lokalet.

PS: Denne artikkelen ble skrevet før Norge innførte omfattende tiltak mot koronakrisen 12. mars