Opplev Indre Helgeland

Pressefoto.

Mo i Rana Havn har fanget oppmerksomheten til internasjonale cruiseagenter og jobber for etablering av flere cruiseanløp i Mo i Rana.


Publisert 06.02.2020


Det vil føre til økt verdiskapning i Rana, sier konstituert havnefogd, Øystein Lorentzen.

– I februar i fjor fikk vi besøk av agenter fra ulike cruiseselskap, i regi av CNNS (Cruise North Norway and Svalbard). To av disse agentene representerte Saga, som kommer med «Spirit of Discovery» sommeren 2020. I mai deltok en delegasjon fra Mo i Rana Havn på Cruise Norway Day i London. Der fikk de vist seg frem for mange internasjonale agenter og journalister.

– Vi fikk også vist dem en flott video vi hadde fått produsert som presenterte Mo i Rana Havn som cruisedestinasjon. Det fungerte og mange ble interesserte i å bli bedre kjent med Mo i Rana som nydestinasjon. Vi har allerede booking på fire cruisebåter. To i 2020 og to i 2021.

FALT FOR MO I RANA

Som konsekvens av besøket i London fikk de i oktober besøk av ni cruiseagenter og én journalist fra Seatrade.

– Vi hentet dem på Rognan og tok dem med til Polarsirkelen. Turen gikk så videre til Grønligrotta der de fikk enomvisning.

Aktivitetene er basert på utflukter som er laget i forbindelse med de forventede anløpene.

– Det var tydelig at agentene likte det vi har å tilby dem, og de vurderer nå ytterligere anløp til Mo i Rana, forteller Lorentzen.

TRENGER SAMARBEID

I vinter og mot våren 2020 vil de følge opp cruiseagentene, sende relevant og oppdatert informasjon og tilbud.

– Samtalene vi har hatt med flere agenter, tyder på at vi kan få flere anløp i løpet av 2021 og de neste årene, sier Lorentzen.

Mo i Rana Havn KF og Rana Kommune har god dialog med bla.a. Ranaregionen Næringsforening.

– Dette vil være viktig for at vi skal kunne hindre at turistene møter en folketom by. Man vurderer blant annet en type «Farmers Market» og forhåpentligvis noen søndagsåpne butikker i sentrum for å skape liv og røre. To av anløpene neste sommer faller på en søndag.

I tillegg til direkte forbruk, vil det også bli lagt igjen betydelig beløp i forbindelse med statlige og kommunale avgifter relatert til cruiseanløp, mannskapets forbruk og omsetning fra leverandørindustrien.

Trine Rimer i næringsforeninga forstår godt at flere ønsker å oppleve Indre Helgeland.
– Vi har mye flott å by på, men må også ta med at bærekraft gjelder i utviklingen av cruisenæringen, sier hun.

VISSTE DU AT:
■ Norge har en sterk posisjon i det internasjonale cruisemarkedet og at interessenter økende?
■ Foruten overnatting benytter landbaserte- og cruiseturister seg av de samme tilbudene.
■ Cruisenæringen er en viktig del av norsk reiseliv og involverer aktører fra næringslivet som lostjenester, havner, skips- og utflukts-agenter, destinasjonsselskaper, opplevelsesbedrifter, aktivitetsbedrifter, kulturbedrifter, transport, handel og guidetjenester.