Nominerte og vinnere Gallaria 2020

 

Sissel Åvitsland og Grete Lian ved Askeladden Ressurssenter ble kåret til Årets Bedrift under Gallaria 2020.

Gallaria heier på de som går foran og brøyter vei. Ikke bare de store vekstmotorene, men også de mange små som påvirker hverdagsvalgene våre – slik som Askeladden Ressurssenter.


Publisert 25.01.2020. Foto: Bjørn Leirvik


De to eierne Sissel Åvitsland.og Grete Lian ved Askeladden Ressurssenter var tidlig ute med å vise miljøansvar i praksis, i et samfunn som stadig mer preges av bruk og kast.

Det som startet med en liten bruktbutikk hjemme i kjelleren på Gruben for 22 år siden, har utviklet seg til et bruktvarehus på 20 ganger større areal. I tillegg er bedriften en sosial entreprenør, som tilbyr arbeidslivsstrening og livsmestring. Det siste tilskuddet  er gratis utleie av utstyr til sport og friluftsliv via BUA Mo i Rana. Slik påvirker de både til bedre folkehelse og til mer gjenbruk.

De to andre nominerte til prisen Årets Bedrift er Evry Card Services og Arne Sjule.

Også teknologibedriften Evry Card Services går foran. Ved hjelp av kunstig intelligens kobler de store mengder data for å stanse kortsvindel og utvikle nye tjenester. Høye ambisjoner kombinert med gjennomføringsevne er egenskaper juryen har vektlagt. I fjor inngikk de blant annet en stor kontrakt med Arbeidstilsynet om levering av HMS-kort. De ble også en del av et nytt nordisk digitalt foretak med ansatte verden over. Noe som kan åpne nye dører og styrke deres konkurransekraft ytterligere. De imponerer med sin kompetanse og innovative løsninger.

Servicegrossisten Arne Sjule er landsdelens største fullsortimentsgrossist i storhusholdningsmarkedet. Den solide bedriften fortsetter å vokse, år for år. Både i omsetning og geografisk. I fjor etablerte de seg i Bodø for å styrke sin tilstedeværelse og knytte seg tetter på hele landsdelen. Juryen har lagt vekt på at de strekker seg lagt for å utvikle fleksible løsninger for kundene sine. Særdeles opptatt av kvalitet, produktutvalg og leveringsdyktig. Samtidig som de tar samfunnsansvar og er tett på mange gode utviklingsprosjekter. Godt rustet for framtiden.

ÅRETS SERVICEBEDRIFT BJARNE HALL

Om vinneren Bjarne Hall sier juryen: Skobutikken og skomakeren Bjarne Hall har gjennom årtier vært tro mot konseptet kvalitet, komfort og service. Her får du fikset sko, vesker og annet som trenger å repareres. Fagkunnskap på sitt aller beste, og tilstedeværelse og vennlighet i møte med kundene.

I tillegg til vinner var Askeladden og Til Elise fra Marius nominerte til serviceprisen.

Juryen om Askeladden: Askeladden Ressurssenter er en ener i gjenbruk og en sosial entreprenør som inkluderer mennesker i randsonen av ordinært arbeidsliv. De inspirerer til bedre folkehelse via «Bua Mo i Rana».  Bærekraft i praksis: Økonomisk, miljømessig og sosialt.

Om Til Elise fra Marius: Til Elise Fra Marius har bygd opp en gourmetrestaurant og destinasjon i internasjonal klasse basert på lokale råvarer og stor kompetanse om mat fra skogen, havet og jorda her hvor vi bor. De byr på smakfulle opplevelser som overgår våre forventninger.

VINNER ÅRETS NYSKAPER MOMEK WELDERMATE

Den innovative sveiseroboten Momek WelderMate ble lansert i høst og er utviklet for smelteverk over hele verden. Ved å utfordre etablerte metoder har de skapt en robot som vil overta jobben som industrisveisere i generasjoner har utført under svært tøffe arbeidsforhold. Hvor mennesker ikke bør oppholde seg, med høy temperatur og røykgass.

Bra for produktiviteten og presisjonen – og bra for helsa til de ansatte. Førsteklasses innovasjon!

I tillegg til vinner var Til Elise fra Marius og Visit Plura nominerte til prisen Årets nyskaper.

Visit Plura dykkersenter tilbyr unike naturopplevelser i og rundt Nord-Europas største vannfylte grotte. Det fantastiske arktiske landskapet og de dedikerte gründerne tiltrekker seg dykkere fra hele verden. Med aktiviteter basert på det naturen har å by på, både over og under vann. Og i fjor satte de verdensrekord med sitt grottebryllup. Kreativt. Modig. Nytenkende.

Til Elise Fra Marius ble nominert til årets nyskaperpris i fjor. Og i år. Det er fordi de legger lista stadig høyere med sin gourmetrestaurant i Utskarpen. Her lyser det av gode matopplevelser og kreativ tenking. Nært råvarene og nært naturen, og helt kompromissløs på at konseptet hører til på bygda. Sentrale ingredienser i suksessoppskriften er matkompetanse i verdensklasse, krydret med vennlighet og personlig tilstedeværelse. Grønt, lokalt og sesongbasert.

BESTE KAMPANJE MOMEK GROUP verkstedfilm

Her må vi si rett mann på rett plass. Fortelleren tar oss med gjennom verkstedene til Momek Group på en engasjerende og kunnskapsrik måte. Filmen er godt produsert, og tilpasset sosiale medier. Den bygger stolthet for bedriften, og ikke minst for regionen. Musikken gir et godt driv i en ellers lang film, med gode avbrekk, rytme og variasjon. Her har de tatt publikum på alvor, og gir et ærlig innblikk i hva de spør seg selv om; Norges råeste verksted?

De to andre nominerte var Nesna Industripark og Momek Gällavare event.

Med godt produsert video- og animasjonsmateriale viser Nesna Industripark hvordan de skal bygge en ny grønn og bærekraftig industri – som vil gi regionen et stort løft. Produksjonen holder høy klasse, og vi blir dratt med på en historie som får frem kvalitetene til området. Den har en balansert effektbruk, og gir en faglig tyngde med innslag av intervjuer, og en fortellerstemme som syr det hele sammen.

Hvordan skape oppmerksomhet rundt et nytt verksted i lille Gällivare? Det har Momek Group løst med å sette opp gratiskonsert med et av Sveriges beste liveband i det nye verkstedlokalet. Oppmerksomheten startet lenge før, med videosnutter i sosiale medier, tidsvinduer for billettbestilling, og styre trafikken inn mot Momek sine sider. Kampanjen er helhetlig, og bygger opp mot en kveld som gir innbyggere, ansatte og potensielt nye ansatte en god opplevelse.

VINNER LOGO OG VISUELL PROFIL GIKK TIL HEILE HELGELAND 

Avsenderen beskriver hele prosjektet på en enkel måte: “En logo med plass til alle kommunene i regionen”. Den visuelle profilen fremstår som en vellykket, helhetlig og energisk visuell profil og har defintitivt plass til å inkludere heile Helgeland i sin kommunikasjon. Dette er en tydelig og troverdig profil med svært gode løsninger for tilpasning til ulike flater. Prosjektet er lekent og stramt på en gang og viser selvsikkerhet og modernitet. Logoen er godt tenkt og godt løst og viser sin styrke igjennom sine store variasjonsmuligheter – fra den enkle symbolversjonen til aktiv stemningsbærer i animasjoner.

I tillegg til vinner var A/S Norsk Gjærverk og Union VVS nominerte for logo/visuell profil.

Logoen til A/S Norsk Gjærverk er i toppform. Det overdådige navnet og industrielle symbolet vitner om et mikrobryggeri med selvtilliten i orden. For de som kjenner Mo i Rana og jernverket, blir både navnevri og typografi kjent og kjært, mens konseptet fungerer også utmerket for de uopplyste. Både navn og typografi henviser tydelig til en stolt, historisk industri og ikonet for “industriområde” er smart tegnet om og blir et sterkt symbol for denne ølfabrikken. Smakfullt!

Å bli oppkalt etter en rørdel kan absolutt være en fordel. Unions navnevalg og visuelle profil fremstår tydelig, effektiv og godt implementert på mange flater. Juryen liker spesielt designelementene, som får frem allsidighet og kreativ energi. Formspråket er vennlig, moderne og profesjonelt, og presenterer en aktør og en bransje på en god måte.

VINNER BESTE PUBLIKASJON RANA BLAD MARKED / #Helgeland 

Et magasin laget på tvers av mediehusene på Helgeland, som ønsker å gi oss de gode historiene om havfolk, fjellfolk og alle imellom. Juryen satt igjen med mer kunnskap om Helgeland, og ble inspirert av historiene. Innbydende, med god dynamikk i layout og komposisjon. Det var lett å orientere seg med den oppsatte strukturen og god bruk av bilder, og variasjoner i farger som er heldig strukturert. Et troverdig og anstendig destinasjonsmagasin.

I tillegg til vinner var Rana NO / 150 største selskaper og Celsa Armeringsstår miljørapport 2018 nominerte til Beste publikasjon.

«RANAS 150 STØRSTE SELSKAPER» er et næringslivsmagasin som er fylt med gode historier og hyllest til Ranas mangfoldige næringsliv. Historiene er gode, og de har klart å lage det interessant med gode ingresser, og bilder som fanger leserne. Det er en gjennomarbeidet publikasjon, med struktur i designet som gjør det lett å orientere seg til tross for mange annonser. Vi sitter igjen med en følelse av et rikt næringsliv med tro på fremtiden. Interessant og inspirerende.

Celsa Armeringsstål skal bli et av verdens ledende selskap innen bærekraft i sin bransje. For første gang har de laget en miljø- og bærekraftsrapport med strategi for hvordan de skal oppnå visjonen. Juryen syns de har løst kontrasten med de mørke «rå» bildene, og de lyse grønne naturbildene flott. De spiller på kontrasten mellom industri og det grønne skiftet, det harde industrielle mot det naturlige grønne. Tilpasset målgruppen og en grundig redaksjonell jobb og fin variasjon med grafer, bilder og tekst.

VINNER BESTE WEBSIDE: heilehelgeland.no 

Den grafiske profilen til Heile Helgeland binder nettsiden bokstavelig sammen, på en interessant og fortreffelig måte. Med få virkemidler kommuniserer den formålet, uten å være for dominerende. Det er god variasjon i oppsett, og har en magasinlignende tilnærming. Den friske grønnfargen viser frem Helgeland som en frodig region, og bildene viser en fantastisk natur. Ekstra honnør for skreddersøm av webløsning, som gir et særpreg til nettsiden.

De to andre nominerte var Momek.no og bakeriet.as.

Dette er en omfattende side, med mange undernivåer og behov som skal dekkes. Derfor gir vi honnør til ryddejobben som er gjort. Siden oppleves enkel å navigere i, og har en god balanse mellom bilder, elementer og tekst. Fargebruken og designet er umiskjennelig Momek Group. Nettsiden henvender seg både til kunder, men også potensielle arbeidstakere, med fokus på menneskene, lokalene og produktene som blir produsert.

Nettsiden for Bakeriet er klassisk, og viser innholdet på en oversiktlig måte. Den er lett å navigere seg i, med kategoriserte produkt og tjenester. Den gir også et innblikk i hverdagen, og deler kunnskap med bloggseksjonen. Her vil vi gjerne se mer innhold. Til motsetning fra sosiale medier, kan bedriften med en blogg samle informasjon, og målrette mer kommunikasjonen for de som er spesielt interesserte.

VINNER ÅPEN KLASSE KVARØY FISKEOPPDRETT instruksjonsfilm

Denne filmen er et utradisjonelt nominert bidrag. Den har lite variasjon og en veldig enkel produksjon. Den er lang, og er ikke spesielt fengende. Men, den bidrar med det viktigste: relevans og substans. Det å filetere en fisk er noe mange ikke kan. Dette er god folkeopplysning, og bidrar til å vise frem Kvarøy som en bedrift som bryr seg om sine gode råvarer, og behandler maten med respekt. Nam nam.

I tillegg var Nordland Teater Vinerlyls-filmer og Momek Group Weldermate Launch nominerte til prisen Åpen klasse.

Utallige aftermovies og retrospekt av begivenheter baserer seg på sol, sommer, slow motion, effekter og glede. Filmene for Vinterlysfestivalen gir et annet inntrykk. De har en varme i et kaldt univers. Et dokumentarisk blikk, blandet med mengder sjel, gir seerne et upolert og ekte inntrykk av festivalens begivenheter. En får virkelig følelsen av å ha vært med på festivalen, selv uten å ha vært i nærheten. Et godt grep å ha forskjellig utgangspunkt for hver dag.

Et såpass smalt produkt som en sveiserobot for industrielle smelteovner forventer en ikke så mye kommunikasjon rundt. Momek Group derimot, har laget en produktlansering som er Silicon Valley verdig. Den bygger på historie, kunnskap og stolthet. Laser og røyk er alltid tøft, og her kommer det virkelig til sin rett. Et godt produkt fortjener en god lansering, og det har Momek Group klart med glans.

ÅRETS RANA-AMBASSADØR

De fleste ambassadørene hedret opp gjennom årene har holdt til i Rana-regionen. Men i år løfttet juryen blikket ut i verden. Det er likevel ingen tvil om at ranværingen har sitt hjerte her hvor karrieren startet i ung alder. Årets Rana-ambassadør er et stort talent og en god rollemodell. Med sitt beundringsverdige pågangsmot og utholdenhet har hun gjort oss stolte og satt Mo i Rana, ja hele landet, på kartet.

Vi skal fram til en av landslagets toppscorere. Nå proff på øverste nivå i England. Hun imponerer i verdenstoppen og er den beste i sin profesjon fra Rana noensinne. Samtidig som hun gir tilbake til Rana-regionen og inspirerer mange unge, blant annet som instruktør under Girls Training Day fem år på rad.

Prisen Årets Rana-ambassadør går til fotballproff Lisa-Ma­rie Karls­eng Utland.