Kul kafé – proff lokalitetsleverandør

Svein Tore Nordhagen og Synnøve Olafsen byr på hjemmelaget mat i en lun atmosfære på The Lounge. Foto: Mye i Media

The Lounge i kulturbygget Park 22, midt i hjertet av Mo i Rana, satser på å være byens kuleste kafé. I tillegg har de sørget for å gi seg selv flere ben å stå på.


Publisert 02.01.2020


Eierne Svein Tore Nordhagen og Stig Frammarsvik mener at byen har plass for flere små kafeer, og det spesielle med The Lounge er at de også skal være en aktør for seminarer, konferanser og slikt.

NY DAGLIG LEDER

– Siden vi åpnet har vi vært på utkikk etter den daglige lederen, den som skulle holde i alle trådene og sy konseptet sammen, og er svært glade for valget vi har gjort, sier Nordhagen.

Synnøve Olafsen startet i jobben som daglig leder 1. november.
– Det var med skrekkblandet fryd at jeg takket ja til denne sjansen, smiler hun.

Olafsen har tidligere drevet 4 bord og garn sammen med sin mor, og hadde der ansvaret for kafédelen, med menyplanlegging og alt som hører med.
– Jeg har også i en periode nå jobbet hos Tanjas kjøkken, der jeg har fått lov til å bygge mer kompetanse, sier hun.

KAFFE, SEMINARER OG CATERING

Konseptet The Lounge innebærer altså både kafédrift, samt at de kan stille med lokaler og bevertning for seminarer, kurs og konferanser. Nordhagen mener at det å være en aktør på seminarer er en avgjørende faktor for eksistensgrunnlaget til The Lounge, og de har et auditorium med kapasitet for opptil 60 personer tilgjengelig for slike events.

– Mottagelsen har så langt vært svært god, men det er nok slik at det vil være vanskelig, om ikke umulig, å overleve utelukkende på salg av kaffe og mat. Med kurs, seminarer og utleie har vi et solid ben å stå på, forteller han.

– Vi legger til rette slik at du får det arrangementet du, din bedrift eller din organisasjon er ute etter, sier han videre.
– I tillegg har vi levert litt catering, og det er også med på å sikre driften vår, legger han til.

KVALITET

God mat basert på gode råvarer er viktig for både eierne og daglig leder.
– Vi satser nesten utelukkende på hjemmebakt. Blant annet med vannkringler og «rengakake», som jo er tradisjonskost her i Rana. Vi serverer også gode supper og paier, som alle er laget fra grunnen, sier Nordhagen.
– Dessuten er konseptet vårt slik at man skal kunne komme til oss og få en rask lunsj. Har du en halv time til rådighet,nytter det lite å sitte i tjue minutter å vente på maten, legger han til.

– Vi bruker den kompetansen vi har tilgjengelig i våre ansatte, og våre samarbeidspartnere. På den måten får vi en fin variasjon i det vi serverer. Vi er dessuten veldig åpne for innspill fra våre kunder, avslutter Olafsen.