Kjøp julegavene lokalt

 

Administrerende direktør i Rana Blad, Rigmor Nygård Hansen (til høyre) og daglig leder i Ranaregionen Næringsforening, Trine Rimer, slår et slag for å legge handleturen til butikkene nær deg. FOTO: Mye i Media, Rami Abood Skonseng

Handle lokalt


Trines kommentar. Publisert 14.11.2018


Mo i Rana er byen vår, som mange brenner for å utvikle videre.

En positiv stedsfølelse er bra for omdømme og trivsel; det er rett og slett lønnsomt. Folk som er glade i byen eller tettstedet sitt, engasjerer seg mer for å ta vare på og utvikle sitt sted.

Varehandelen er vår største næring i antall arbeidsplasser, etter helse og omsorg. Viktig for innbyggere og besøkende, og for kommunens skatteinntekter og videre velferdsutvikling.

Min antagelse er at handelen vil endre seg radikalt de neste årene, mye raskere enn de foregående årene. Det som skjer, kommer med en helt annen kraft. Tidligere har teknologien endret enkeltelementer i verdikjeden. Nå kan hele fundamentet endre seg.

Amazone som E24 skriver om, tenker verken ren netthandel eller helt fysisk. De driver en form for retail, med abonnementsløsning, sosiale medier og personlige assistenter. Det kan det bli mer av. Ta for eksempel skobransjen, bare halvparten av alle skoene som omsettes i det norske markedet selges i dag gjennom tradisjonelle skobutikker. Resten kommer på nett, i klesbutikker eller i sportsbutikker, forteller direktør Harald Andersen i Virke Handel.

Netthandelen tar markedsandeler

Tallenes tale viser at netthandelen øker. Det er gjerne de store, internasjonale selskapene som verken bidrar med skattepenger eller til lokal samfunnsutvikling, som tjener på dette. Mange butikker på landsbasis har vært nødt til å legge ned fordi nettet har erstattet de fysiske butikkene. Nettbutikkene i Norge solgte for over 21 milliarder kroner i 2017, en vekst på 13,5 prosent fra året før, ifølge SSB. Det spås at netthandel kan vokse med opp mot 50 prosent frem til 2038, noe som tar store jafs fra omsetningen både hos de små lokale aktørene og kjøpesentrene.

Digitalt utstillingsvindu

Utviklingen går raskt, blant annet fordi vi som kunder er blant de fremste i verden på å ta i bruk ny teknologi. Det er utfordrende å være der kundene vil at vi skal være, enten det handler om salg på mobilen, via fysiske butikker eller annet. Ved å stå sammen tror jeg vi har større sjanse for å lykkes. Blant annet gjennom å lage et felles digitalt utstillingsvindu for lokal handel og gode opplevelser, med på å styrke byen vår, sentrum og regionen.

Ta gjerne turen til Nattåpent i Mo i Rana 15. november, med stort utvalg og gode julegavekupp!

Les NATTÅPENT-avisa digitalt: https://issuu.com/ranablad/docs/natt_pent_1411-2018

Lokalmat smaker best

Det er ikke bare varehandelen som bør handles lokalt. Vi er også en viktig landbruks- og sjømatregion. Noe både innbyggere, hoteller, dagligvarehandelen, kantiner og serveringssteder kan nyte godt av, om vi er bevisste på å velge kortreist mat.

Matprodusentene representerer en spennende framtidsrettet næring.