Ingeniørkunst til Gallaria

2020-01-06
Styreleder i Arctic Circle Raceway, Øystein Bentzen, arbeidet med ett mål for øyet, å gjøre motorsportsanlegget til en rekrutteringsarena for regionens næringsliv.
140 ingeniørstudenter hos NTNU bygger hvert år en ny racerbil og drar til utlandet for å konkurrere. ACR har invitert teamene til Gallaria for å presentere bilene og ikke minst hva drivkraften bak engasjementet er. Og kan universiteter fra hele verden en dag komme til Mo i Rana og konkurrere?

– Ja, vi kaller det recruitment by excitement, eller rekruttering gjennom begeistring. Vi ønsker at unge mennesker skal lære Mo i Rana å kjenne som positiv, intens og engasjert by, og vi planlegger å sammen med lokalt næringsliv å utvikle ACR til en mangehodet arena for nettopp dette.

Et av konseptene ACR ser nærmere på er en type billøp hvor universiteter fra hele verden konkurrerer med selvbygde og hyperavanserte biler. De årlige konkurransene har pågått i flere tiår, og det kjøres med biler som aldri ville sett dagens lys utenfor et kreativt og høykompetent universitetsmiljø.

Ingeniørkunst
Studententene designer, utvikler og bygger en ny bil hvert år fra bunnen av, nesten alltid i nært samarbeid med sponsorer og meget engasjerte samarbeidspartnere. Fra de norske universitetene er det særlig NTNU som har hevdet seg internasjonalt, og Øystein Bentzen dro for noen uker siden til Trondheim og inviterte begge teamene til å besøke Gallaria.

– Et fantastisk stimulerende besøk! Dette er dessverre alt for lite kjent hos mange ingeniørbedrifter i Mo i Rana, men jeg er ikke i tvil om at det i disse teamene finnes kommende ingeniører som er uhyre interessante for både små og store virksomheter i regionen.

Streng bedømming
De to NTNU-teamene Fuel Fighter og Revolve deltar i to helt ulike konkurranser, men de møter konkurranse fra både Asia, Australia, USA, Afrika og Europa. Mens Fuel Fighter konkurrerer om å kjøre så langt som mulig på en bestemt mengde energi, deltar Revolve i en konkurranseform hvor fart og kraft betyr mer. Felles for begge konkurransene er streng bedømming av design, prosjektering, dokumentasjon, teknologisk løsninger og annet relevant stoff en dyktig ingeniør skal kunne.

Konkurranse i Mo i Rana
Hos ACR har de klare ideer om å trekke verdens fremste universiteter til å konkurrere om heder og verdighet i Mo i Rana. I følge Øystein Bentzen har de ikke tenkt å vente lenge.

– Å neida! Straks flyplassen står ferdig skal vi være minst like klare som Narvik er for et alpin-VM eller Bodø er som kulturhovedstad. Jeg ser ingen hindringer for at ikke universiteter fra alle verdenshjørner skal kunne komme til Mo i Rana sammen med sin sponsorer og samarbeidspartnere.

En landeveissløyfe som ligger klemt mellom en nasjonalpark og et naturreservat, i et vakkert arktisk landskap, og som er så godt som selvforsynt med fornybar kraft finnes det svært få av i verden. Det finnes faktisk bare én!
Gallaria
facebook

Siste nytt