Trude Borkvik ved Celsas logistikkavdeling og formann Espen Ruud ved Rana Industriterminal AS. Foto: Mye i Media

Bærekraft med ringvirkninger

2019-12-16
Stålprodusenten Celsa har i en årrekke jobbet med sin visjon om å integrere bærekraft i alle greiner av produksjonen, og internt i organisasjonen. Det har skapt positive ringvirkninger, også hos Celsas underleverandører.
Stålet som produseres hos Celsa Armeringsstål i Mo i Rana, fraktes med båt fra Rana Industriterminal AS, til sine respektive havner.

– I gamle dager brukte man sydde striesekker for å separere de ulike stålproduktene som fraktes på båt, men disse ble i 1998 erstattet av plastbånd med Celsas logo, forteller Trude Borkvik, fra Celsas logistikkavdeling. De siste årene har Celsas logistikkavdeling tatt initiativ til å tenke bærekraft på interne innkjøp og anskaffelser, og ser alltid etter nye, miljøvennlige løsninger.

LØSNING I SKOGBRANSJEN
I sommer satt underleverandør, Rana Industriterminal AS, ved formann Espen Ruud, foran dataskjermen for å finne en bedre løsning for å separere stålet.

– Vi har i mange år brukt seperasjonsbånd av plast med Celsas logo. Dette har vi lagt over jernet for å separere varene. Når båndene er like har det ikke alltid vært like lett å skille produktene eller vite hva som skal hvor, forteller Ruud.

Rana Industriterminal har fire anløp for Celsa hver uke. I den forbindelse bruker de cirka 2000 meter bånd. Det blir ganske mange meter plast i løpet av et år.
 
– Vi fikk plastbåndene i store kasser og rullene var både tunge og vanskelige å håndtere.
Da begynte jeg å undersøke om det fantes en bedre løsning.
 
Svaret fant han hos Norlog som selger bånd som brukes på plantefelt og i turløyper, og han kontaktet Celsas logistikkavdeling, ved Hans Petter Jakobsen, samt Hovedlageret ved Tore Fjeld.

Trude Borkvik, tok kontakt med Norlog for tilbud og pris på båndene. Dette resulterte i bytte av plastbåndene.

– Dette er bånd laget av 100 prosent miljøvennlig polyeten. De er gjenvinnbare og helt uten vinyl og plast. Siden de leveres i ulike farger kan vi ha ulike farger til de ulike linjebåtene og destinasjonene deres, sier Borkvik som er glad for at avdelingen, i samarbeid med underleverandør, har klart å finne et bærekraftig alternativ.

– Det er helt genialt med de små, nye båndrullene. De legges i små poser som henges på krana, og legges opp i båtene. Det er suverent enkelt å bruke. De er mye mer elastisk, men kan samtidig enkelt slites av når stålelementene løftes med kran, sier Ruud.
 
OPPFYLLER KRITERIER
– I vår fikk vi tilsendt bilder fra en strandrydding hvor det lå plastremser med vårt navn og logo. De kan tydeligvis bli tatt av vinden når de ligger over stålet på båtene, og havne i sjøen. Det er ikke greit. Ved å ta i bruk de nye, miljøvennlige båndene, er derfor alle kriterier for bærekraft oppfylt. Det har en økonomisk fordel ved at de er langt rimeligere i innkjøp. De har en sosial fordel ved at de er lettere å håndtere, og de har en miljøvennlig fordel ved at de er nedbrytbare, sier sustainability- and communication manager Celsa Nordic, Susanne Nævermo-Sand.

– Vi har satt oss noen bærekraftmål og lagt en strategi for å nå disse målene. Vi mener at vi har kommet ganske langt med arbeidet, når vi ser at strategien er innarbeidet i organisasjonen. Nå ser vi at strategien ikke bare har satt seg i vår egen organisasjon, men også hos våre underleverandører, og det synes vi er veldig positivt, sier logistikksjef Hans Petter Jakobsen.
 
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt