GALLARIA

Gallaria er en hyllest til et framtidsrettet næringsliv i en spennende region. Om motet, viljestyrken og gjennomføringsevnen. De som går foran og brøyter vei for oss alle.

Les mer på konferansen på hjemmesiden: Gallaria 

TILBAKEBLIKK PÅ FAGDAGEN 24. JANUAR 2020

Ved å bringe mennesker sammen på utemøbler de produserer etter strenge og selvpålagte bærekraftsmål, mener møbelprodusenten Vestre AS at de er med på å redde verden. Det har bragt møblene deres til alt fra Times Square i New York til rasteplasser i Norge.

– Vi er kompromissløse når det kommer til bærekraft. Det fortalte daglig leder Jan Christian Vestre til en fullsatt sal under dagprogrammet til Gallaria.

Vestre er daglig leder i en av Europas mest fremgangsrike produsenter av møbler for byer, parker og offentlige uterom. Familiebedriften fra Sørlandet har gjort langsiktig bærekraft som favner økonomiske, økologiske og sosiale resultater, til en forutsetning i alle deler av virksomheten. Helt konkret har de knyttet dette arbeidet til ni av FNs bærekraftsmål. Målet er å være den mest bærekraftige utemøbelprodusenten i verden.

VELGER KUN DET BESTE

Det gjør blant annet at målet deres ikke er å selge flest mulig møbler:

– Verden har nok av ting, derfor lager vi ting som varer. Det gjør vi gjennom å velge de beste materialene, ikke de billigste. Dette mener vi er bra for økonomien og bra for verden, sa Vestre.

En annen ting som selskapet mener er bra for verden, er å bringe folk sammen.
– Med våre utemøbler skaper vi møteplasser hvor folk møtes på tvers av bakgrunn og meninger. Verden trenger steder som kan bygge fellesskap, og som kan bryte ned fremmedgjøring og polarisering.

SOLIDARITET I PRAKSIS

Vestre fikk god respons for sitt innlegg på Gallaria. Det han ikke sa da var at han ikke ønsket honorar,
men ba næringsforening gjerne overføre et valgfritt beløp til en av samarbeidspartnerne til Vestre AS, som blant annet er UNICEF, Leger Uten Grenser, Kirkens Bymisjon eller Young Sustainable Impact.
– Siden Kirkens Bymisjon nettopp har etablert seg i Mo i Rana, var det naturlig at gaven gikk til dem. kr 10.000 er overført for det gode arbeidet de skal i gang med, sier daglig leder Trine Rimer i Ranaregionen Næringsforening.

NHO-leder i Nordland, Daniel Bjarmann-Simonsen.
NHO-leder i Nordland, Daniel Bjarmann-Simonsen.

– MASKULINITET HAR DERE NOK AV

Et annet innlegg som fikk stor oppmerksomhet, sto leder i NHO-leder i Nordland, Daniel Bjarmann-Simonsen for.
Fra scenen rådet han Mo i Rana om å bli mer feminin.
– Det myke Mo er nøkkelen for å lykkes med det harde Mo. Sammen vil ny grønn, industrireising og urbanisering av Mo i Rana, gjøre byen til en demning for flyttelass sørover, sa NHO-lederen.

ROSTE HAVNEPROMENADEN

For at Mo i Rana skal utvikle seg og vokse, må de myke sidene dyrkes og vokse fram. Det myke Mo mener han ligger i et godt liv utenfor jobben, fortetting og urbanisering av sentrum. Han brukte Tromsø og Bodø som eksempler på nordnorske byer som har klart å ta disse grepene, og oppfordret oss til å skape levende byrom og flere møteplasser i bykjernen for folk. Han mener Havnepromenaden er et godt eksempel, men at det trengs flere slike steder.

– CAMPUS SITTER MED NØKKELEN

Oppmykningen må skje samtidig som høyere utdanning og ny teknologi står i fokus. Bjarmann-Simonsen mente at Campus Helgeland sitter på mye av nøkkelen til urbanisering og utvikling.

– Campus en av byens største konkurransefortrinn for fremtiden. Studenter skaper liv i byen og grunnlag for nye studietilbud innenfor IT, naturvitenskapelige og tekniske fag. Det vil trekke nye folk til regionen, folk som kan fylle behovet arbeidslivet på Helgeland har, sa NHO-lederen.

LOKALE HISTORIER UT I VERDEN

Representanter fra Visit Plura, Kunnskapsparken Helgeland og Freyr med flere fortalte om sine aktiviteter for å sette seg selv og regionen på Norges- og verdenskartet. Batterifabrikk og ny teknologi er drivere i det grønne skiftet. Ny flyplass og moderne infrastruktur kobler oss på resten av verden.

Daglig leder i RU, Ole M. Kolstad, ga en kort presentasjon om deres nye prosjekt Invest in Rana-regionen. Prosjektet skal skape flere arbeidsplasser og få flere sentrale aktører i Norge til å fortelle om Rana, slik at vi får vist fram at vårt næringsliv allerede leverer flere av de bærekraftige løsningene og produktene som verden etterspør.

Prosjektet skjer i et partnerskap med nabokommuner og med Bodø kommune, fortalte Kolstad.

VESTRE AS
■ Vestre AS er en norsk produsent av bymøbler til byer, parker og offentlige uterom.
■ Familiebedrift fra Sørlandet, over 70 år gammel.
■ Vestres mål er å være den mest bærekraftige utemøbelprodusenten i verden.
■ Bedriften har vært klimanøytral siden 2009 og har integrert ni av FNs 17 bærekraftsmål i sin forretningsstrategi.
■ Leverer kun møbler med livstidsgaranti.
■ De driver lønnsomt, med nordisk design og med produksjon i Norge, Sverige og Danmark.
■ De leverer utemøbler til hele verden.