Tannklinikk tar samfunnsansvar

Toppen Tannlegesenter ved fra venstre: tannhelsesekretær Ann-Helen Kristensen, daglig leder Anette Ødegård, tannhelsesekretærene Randi Nilsen, Hanne Sivertsen og Inger Karlsen, tannlege Olav Kvitnes og tannlege Lene Frøysa (foran) .

Som Ranas største, private tannklinikk ønsker Toppen Tannlegesenter mer enn å bidra til en god munn- og tannhelse hos innbyggerne. De vil også gjerne ta et samfunnsansvar.


Publisert 21.03.2019


Det var tannlegene Svein Hauknes, Olav Kvitnes og Einar Berg som i 2000 startet Toppen Tannlegesenter, etter at de tre hadde jobbet sammen ved Mo Tannklinikk. I dag har bedriften 13 ansatte – fem tannleger, en tannpleier og seks sekretærer, i tillegg til daglig leder Anette Ødegård. Kvitnes og Hauknes jobber fortsatt ved klinikken, og bidrar med sin lange erfaring og kompetanse til det tverrfaglige samarbeidet på klinikken.
Tannpleier Gunn-Beate Almli og Anette Ødegård har også kjøpt seg inn i bedriften.

 VIL HANDLE LOKALT

– Vi meldte oss inn i Ranaregionen Næringsforening fordi vi mener det er et bra tiltak for å bli litt mer oppmerksomme på hva som skjer i vårt område. Blant annet er vi opptatt av å handle lokalt, forklarer Anette Ødegård.

Hun viser eksempelvis til det gode samarbeidet med Rana Tannteknikk.

– Vi bruker dem til å produsere det vi trenger – alt fra proteser til kroner og broer, i stedet for å bestille arbeid utenbys fra, som fra Fauske eller fra Thailand. Rana Tannteknikk er svært pålitelige og leverer en veldig bra kvalitet, fastslår Ødegård.

STUDENTRABATT
Etter at det nylig ble kjent at studentene ved studiested Mo i Rana kommer dårlig ut i en helse- og trivselsundersøkelse (SHoT), innførte Toppen Tannlegesenter 25 prosent studentrabatt på sine tjenester.

– Da har vi i hvert fall bidratt med det vi kan. Studenter tar seg ofte ikke råd til å gå til tannlegen, og når de først går blir det fort mye som må behandles, sier Ødegård.

VIL UNNGÅ OVERBEHANDLING
En annen hjertesak for de ansatte ved Toppen er å unngå overbehandling, slik de ofte ser hos pasienter som har fått utført tjenester i utlandet.

– Vi følger departementets anbefalinger, og prøver for eksempel å legge fyllinger i stedet for kroner, slik at vi slipper å fjerne mye av tannsubstansen. Det blir fort veldig dyrt for pasienten. Selv om vi har en bedrift som skal gå rundt, så er vi jo også medmennesker, understreker Ødegård.

KOSTER PENGER
Hun forklarer at det er ekstremt dyrt å drive tannklinikk.

– Folk synes det koster mye å gå til tannlegen, men det er jo en grunn til det, påpeker hun.

I mange år var det mangel på tannleger i ranaregionen. De fleste tannklinikkene, deriblant Toppen Tannlegesenter, hadde derfor ikke kapasitet til å ta imot nye pasienter. Men i den siste tida er flere tannleger kommet på markedet.

– Vi har tidligere ikke hatt behov for å markedsføre oss, men vi merker at vi har fått mer konkurranse. Vi må jobbe for å beholde de kundene vi har, og må tilegne oss nye, avslutter Anette Ødegård.

TOPPEN TANNLEGESENTER
■ Toppen Tannlegesenter ble startet i 2000 av tannlegene Svein Hauknes, Olav Kvitnes og Einar Berg. Klinikken har i dag 13 ansatte, og er Ranas største, private. Toppen Tannlegesenter AS hadde i 2017 en omsetning på 8 615 000 kroner og et driftsresultat på 317 000 kroner.