Sjekk utstillingen i gågata

2016-08-24
Den første i en serie om lokal entusiasme, stedsutvikling og stolthet.
bildeutstilling kurt og co

Tor Freddy Storeng (t.v.), Jonny Andre Johansen og Kurt Vonheim i Rana kommune i gang med å montere opp bildeutstillingen i gågata mandag morgen.



Viser fram en offensiv festivalregion






Publisert 24.08.16




I begynnelsen av uka dukket det opp ei temporær bildeutstilling i gågata i Mo i Rana, som setter festivalene i sentrum. Dette er en den første bildeutstillingen i en serie med tema rundt lokal entusiasme, stedsutvikling og stolthet. Utstillingen har vært planlagt samtidig med forberedelsene til Arctic Race. En forlengelse av den gode følelsen slike arrangement kan gi innbyggere, besøkende og næringsliv.

[caption id="attachment_5800" align="alignleft" width="318"]omtale rana blad 240816 Faksimile Rana Blad 24.08.16[/caption]

Det skjer så utrolig mye bra på Helgeland, som vi med stolthet bør vise fram. I tillegg er utstillingen en ny måte å bruke byrommet på, sier Trine Rimer til Rana Blad i dag.

Her er en rekke sjarmerende festivaler, som gjør byen og regionen til en bedre plass å bo og besøke. Alle lokalsamfunn har sin festival eller sine bygdedager, med ulikt innhold og uttrykk. Og selv om festivalpersonlighetene er forskjellige, har de et felles ønske om å være inkluderende og samlende, skape trivsel og folkeliv. Vi er stolte over at Helgeland har blitt en så offensiv festivalregion og vil med utstillingen formidle noe av stemningen fra Smeltedigelen, Vinterlys, Verket, Rød Snø, Hemnesjazz, Trænafestivalen og SAKU.

oversikt festivalutstilling

En stor takk til LYSTilag-alliansen og fotografene Tore M. Furuhatt, Rune Furuhatt, Ketil Born, Geir Gisnås og Bjørn Leirvik som har bidratt til den første utstillingen.



Temporært byromsprosjekt


Temporære byrom og midlertidighet til bruk i strategisk byutvikling er et forholdsvis nytt fenomen i Norge. Det handler om tidsbegrensede aktiviteter for å overraske kunder, innbyggere eller andre målgrupper. Om kunst som er sosialt inkluderende og identitetsskapende, som involverer innbyggerne. Formatet og opplevelsene er forskjellige, men tidsbegrensingen går igjen; fra noen få timer til å gå over flere år. Ser man ut mot kontinentet er denne type byplanlegging et velkjent fenomen. Framtidsrettede byer tenker miljø og kreativitet, hvor nye metoder innen planlegging oppstår og arealer tas i bruk på nye måter i takt med samfunnets utvikling.

Idéen til bildeprosjektet ble første gang lansert under en workshop i mars 2015 om hvordan byrom kan tas i bruk, ref. https://www.nfk.no/artikkel.aspx?MId1=17290&AId=45197

Næringsforeningen tok ideen videre og fikk med Nordland Fylkeskommune, Rana kommune, Sparebank1 Nord-Norge og LYSTilag-alliansen.

LYSTilag


En rekke opplevelses- og kulturaktører, Ranaregionen Næringsforening og Rana Utviklingsselskap etablerte i 2014 LYSTilag-alliansen for å styrker samhandling, synlighet og helhetlig produktutvikling. De ville forene gode krefter og spille på lag.

Det startet med flere dialogsamlinger, gjort mulig gjennom VRI midler, som resulterte i at nettverket valgte å samarbeide om konkrete prosjekter knyttet til eksisterende festivaler.

Festivalene har utviklet seg til å bli sterke og anerkjente kulturformidlere og er positive identitetsbyggere og merkevarer. Viktige for å skape en attraktiv by og region.


Trine Rimer, daglig leder i Ranaregionen Næringsforening


Følgende festivaler er representert i alliansen: Vinterlys, Rød Snø, Bakeribygg-festivalen, Hemnesjazz, Verket og Smeltedigelen. I tillegg er Scandic Meyergården, Event Helgeland, Sparebank1 Nord-Norge, Rana Spesialsport, Ranaregionen Næringsforening, Nordlandsforskning, Nordland fylkeskommune og Rana kommune bidragsytere på ulike måter.

Ønsker diskusjon  

Kulturens innvirkning på innbyggere og konkurransekraft bør ikke undervurderes, selv om det er vanskelig å sette opp et regnstykke, mener Rimer.

- Ta for eksempel målet om 30.000 innbyggere i Rana i 2030. Vi er fremdeles langt unna, men vi har potensiale og bør ha ambisjoner. Selv om ikke alle leddene i verdikjeden genererer økonomisk avkastning, kan de være avgjørende for sluttresultatet. Og selv om det kan være vanskelig å reversere beslutninger som er iverksatt, som å flytte ut funksjoner fra sentrum, må vi fortsette å påvirke det som skal skje framover. Gjøre byen attraktiv og interessant for den unge arbeidskrafta. De som skal skape veksten framover. Vi har mulighetene, det gjelder bare å lande de riktige beslutningene og ta de i bruk.

 

Hva mener du?

Del din mening om festivalenes betydning for Mo i Rana og Helgeland på facebook - og du kan vinne festivalbilletter til Smeltedigelen i oktober, Vinterlys i februar, Rød snø i mars og Hemnesjazz og Verket i august neste år. https://www.facebook.com/lysthelgeland/posts/2097059973853480
facebook

Siste nytt