Nordic Logistic Corridor styrkes

2014-04-01
corridor3

Nordic Logistic Corridor styrkes


Nordic Logistic Corridor (NLC) fra Helgeland i Norge til Vasa i Finland har oppnådd mye gjennom næringslivsprosjektet med samme navn og forskningsprosjektet Sim Lab East West. I den felles sluttkonferansen for prosjektene var det enighet mellom politikere fra Norge, Sverige og Finland om at transportkorridoren må ytterligere styrkes i framtiden og at samarbeid mellom de tre landene blir stadig viktigere i en mer globaliserte verden.



Sammen med Västerbotten i Sverige og Österbotten i Finland kan vi skape et transportnett som viser hvor viktig nordmrådene er.


Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tove Mette Bjørkmo




Avslutningskonferanse


Nordic Logistic Corridor (NLC) og Sim Lab East West hadde en felles sluttkonferanse i Umeå 27. mars om grenseoverskridende infrastruktur og prosjektene jobber for å gi næringslivet bedre vilkår gjennom god infrastruktur også i øst-vestlig retning. Prosjektet er et samarbeid mellom Norge, Sverige og Finland for å styrke transportkorridoren fra Helgeland i Norge til Vasa i Finland. Det er investert 624 millioner Euro totalt siden 2006 i dette strøket med blant annet nye logistikksentre forbedring av havner.


Stortingspolitiker Kjell-Idar Juvik (Ap) var deltaker på konferansen og var godt fornøyd med resultatet av prosjektene, men presiserte at det var viktig nå å sette seg klare kortsiktige og langsiktige mål for å styrke korridoren øst-vest. De langsiktige målene må være bruforbindelse mellom Umeå og Vasa, samt forlengelse av jernbanen fra Storuman til Helgeland.


Gjennombrudd


Det er et stort og viktig gjennombrudd at NLC-prosjektet på under tre år har oppnådd sitt overordnede langsiktige mål, nemlig at "Nordic Logistic Corridor er et sterkt transportstrøk som er inkludert i TEN-T og det norske stamnettet. TEN-T står for Trans-European Transport Networks og denne statusen gjør det enda viktigere at standarden på vegstrekningen fra norskegrensen til Umeå, bli ytterligere styrket framover. Prosjektet NLC har jobbet godt politisk overfor svenske og finske myndigheter, og sist men ikke minst mot EU for å oppnå denne målsettingen. Transportkorridoren gir næringslivet tilgang til markedene i Europa, men også markeder via Atlanterhavet.



Det er en stor seier at E12 har fått TEN-T status. Neste skritt er at denne statusen videreføres inn til Helgeland, slik at hele Nordic Logistic Corridor er innebefattet i TEN-T netteverket


medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen for Arbeiderpartiet, Kjell Idar Juvik



Simlab med ny vitenskapelig rapport


Prosjektet SimLab East-West har som mål å samordne den kunnskap som finnes og drive kunnskapsutviklingen videre om samferselsløsnigner i øst-vestlig retning. Prosjektet har laget en ny vitenskapelig metode for å simulere økonomiske transportløsninger i nord i Norge, Sverige og Finland. Nå presentetet SimLab et vitenskapetig underlag som klarlegger forutsetningene for transport i nord for veier, godstrasport langs jernabene og ferjeforbindelser. Prosjektet SimLab har dessuten jobbet for å styrke samarbeidet mellom de deltagende Universitetet i Vasa, Umeå og Universtetet i Bodø, Handelsshøgskolen i Nordland. Prosjektet lager utredninger og beskriver hva som fungerer og hvilke utfordringer som som må tas tak i for at logistikk og transport i øst-vestlig retning skal forbedres.



For oss som bor i nord, er det fornuftig å samarbeide over landegrensene for å oppnå det markedspotensialet som er lenger sør i alle våre land.


prosjektleder for SimLab, Jeanette Kjellberg



Prosjektet Nordic Logistic Corridor ga oss den nye ferjen
Prognosene for regionene Västerbotten, Österbotten og Nordland ser relativ lyst ut. Umeå og Vasa er områder med befolkningsvekst og begge byene har i prosjektperioden bygget ut sine havner. Både Mosjøen og Mo i Rana har også gjennomført viktige investeringer de siste årene. Etter at den nye ferjen mellom Umeå og Vasa ble satt i drift har persontrafikken økt fra 42 000 (2011) till 150 000. I tillegg har ferjen blitt ønsket velkommen av næringslivet både Norge, Sverige og Finland. Det jobbes nå med et enda bedre tilpasset fartøy som skal settes i drift i 2018.



Hvordan skal man regne?


SimLab East-West har utviklet en metode for økonomisk analyse som kan brukes ved grenseoverskridende transportløsninger i den nordlige regionen. Dette skjer gjennom faktainformasjon og modeller som simulerer ønsket senario innenfor transportområdet. Dette er et helt nytt verktøy og noe liknende har ikke funnets tidligere. Dagens transportplanlegging er hovedsakelig et nasjonelt anliggende og dermed risikerer vi at satsinger på grenseoverskridende infrastruktur nedprioriteres sammenliknet med nasjonelle prosjekt. Forskningsrapporten kan bestilles hos CERUM.


Enighet om videre satsing


Politikerne i både Norge, Sverige og Finland var enige om at transportkorridoren Nordic Logistic Corridor må styrkes i framtiden. Grenseorganisasjonene MidtSkanida, Kvarkenrådet, samt Blåvägenforenignen jobber allerede med å klargjøre for et nytt prosjekt over landegrensene som ytterligere skal styrke korridoren og samarbidet mellom landene. Det er bred enighet om at næringslivet i alle tre land i tiden framover må involveres. Det er av stor betydning at denne regionen har en fungerende infrastruktur. Det er enighet om at vi må styrke vår region sammen og hver for oss for å sørge for at det er attraktivt for næringslivet å være og etablere seg i regionen og ikke flytter ut sin virksomhet. SimLab East-West har allerede generert interessante resulat som myndighetene har mottatt. Grunnlaget som er lagt, kommer til å resultere i ytterligere forskning i framtiden.


For bestilling av rapportene og mer informasjon, kontakt oss:


Jeanette Kjellberg
Projektledare SimLab
Tel: 072-700 68 97
Email: jeanette.kjellberg@cerum.umu.se


Katti Lundström
Projektledare Nordic Logistic Corridor
Tel: 070-340 19 65
Email: katti.lundstrom@storuman.se

facebook

Siste nytt