Ja til stor flyplass

2017-03-27
Et av de viktigste utbyggingsprosjekter på mange tiår.

Jubel på pressekonferansen om ny lufthavn på Hauan i Mo i Rana 24. mars.



Historisk dag


På pressekonferansen om ny lufthavn i Mo i Rana var det mange som trakk et lettelsens sukk da Kenneth Svendsen (FrP) overbragte budskapet. - Endelig får Helgeland de samme vilkår som resten av landet, bekreftet han. Ranaordfører Geir Waage slo fast at vedtaket er like viktig som da Stortinget i 1946 vedtok å bygge Norsk Jernverk.




Trines kommentar. Oppdatert 20.06.2017.



24. mars 2017 ble det klart at regjeringen og samarbeidspartiene sier ja til ny storflyplass i Mo i Rana. Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU) og alle som å stått på i en årrekke kan ta en velfortjent pust i bakken, før vi går videre. For nå gjelder det å skape dialog mellom myndighetene og lokale parter om en avtale som skal gi grunnlag for lokal medfinansiering, og rask oppstart lenge før 2024.


Det er bra at regjeringa og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ha spaden i jorda. Nå venter vi på en statlig gjennomføringsavtale med PLU, og en eksakt dato for oppstart for Norges neste nye storflyplass. En beslutning som vil styrke regionens konkurransekraft.

Det er ikke vanskelig å stille seg bak et av de viktigste utbyggingsprosjekter på mange tiår. Mens Norge har økt folketallet, har vi stått på stedet hvil. Nå kobler vi oss på resten av landet og verden.

Gratulerer til alle som har framsnakket og jobbet utrettelig for en mer framtidsrettet flyplass i mer enn ti år. Det har vært motbakker og motkrefter både i og utenfor Helgeland. Med beslutningen er det håp om en mer konstruktiv debatt fra alle hold. Mye arbeid gjenstår, men nå skal vi ta oss tid til å glede oss over handlekraftige politikere, næringsaktører og innbyggere.

Behandlet i Stortinget


Natt til 20. juni voterte Stortinget over Nasjonal transportplan. Den ble enstemmig vedtatt og dermed ble det klart for flere at det blir ny stor flyplass i Rana med en rullebane som er minst 2.200 meter pluss sikkerhetssoner med ambisjon om byggestart raskest mulig.


- Vi er svært fornøyd med at en rekke parlamentarikere både fra posisjon og opposisjon er utålmodige etter å komme i gang. De forstår at Helgeland har et potent næringsliv og derfor fortjener et flytilbud på linje med andre regioner. Stor flyplass er det viktigste vektstiltaket på tvers av kommunegrensene i vår region, sier Henrik Johansen i en pressemelding dagen etter vedtaket. Her takker han også næringslivet og kommuner i regionen for innsatsen som har ført fram til den historiske beslutningen. PLU jobber tett sammen med Rana kommune og Rana Utviklingsselskap om å realisere den første regionale stamflyplassen i Norge på over 40 år.


Drømmen går i oppfyllelse


I første utgave av Mono i 2007 drømte daværende banksjef Arnt Krane i Helgeland Sparebank om ny flyplass. Nå går drømmen endelig i oppfyllelse.



 




Fakta


I Nasjonal Transportplan (2018-2029) er det avsatt 1,47 mrd. kroner i statlige midler som fases inn i andre del av planperioden. I tillegg legges det opp til at kommune og privat næringsliv skal bidra med inntil 600 millioner kroner. En utviklingskontrakt og offentlig-privat samarbeid vil muliggjøre byggestart i første halvdel av NTP-perioden.

Et bredt flertall i Rana kommune har vedtatt inntil 300 millioner kroner til prosjektet og nå jobbes det med å få på plass de resterende 300 millionene fra næringslivet.

 

 
facebook

Siste nytt