Styreleder Tor-Arne Strøm, cruisekoordinator Øystein Lorentzen og havnefogd Svein Tore Nordhagen ser fram til å få de første cruisebåtene på plass ved Mo i Rana Havn.

Gjør klart for cruiseturisme

2018-12-28
Det er flere og flere som biter seg merke i Mo i Rana som destinasjon som cruisehavn. I følge havnefogd Svein Tore Nordhagen er vi akkurat på rett plass til rett tid.
– Det er flere og flere som biter seg merke i Mo i Rana som destinasjon som cruisehavn. Vi er akkurat på rett plass til rett tid, sier havnefogd Svein Tore Nordhagen ved Mo i Rana Havn KF.

– Diskusjonen rundt cruise kom i stand etter at vi innledet et nært samarbeid med Narvik Havn for cirka to år siden. Vi har fått mange gode innspill og vi har en dialog på andre områder også, vi har som industristeder mange ting vi kan samarbeide om. Dette er et eksempel, sier styreleder  Tor-Arne Strøm i Mo i Rana Havn.

Etter lang tids jobb opp mot cruiseagenter i samarbeid med avdelingsleder Stig Johansen i Polar Tours er Mo i Rana Havn klar til å ta i mot sin første cruisebåt 14. juni 2020. Da anløper Spirit of Discovery, et nybygd skip som har en kapasitet på 999 gjester og som vil ha en besetning på 517 personer. Spirit of Discovery er 236 meter langt og 31 meter bredt, og vil ifølge Cruise-arrangøren Saga ligge i Mo i Rana i ni timer før det seiler videre. Ytterligere et cruiseanløp er planlagt med samme skip 18. juli i 2020.

LES OGSÅ: Et uutforsket område for cruisetrafikk

Ser etter nye steder
Dette er bare begynnelsen, tror havnefogd Nordhagen og cruisekoordinator Øystein Lorentzen ved Mo i Rana Havn.

– Med økte restriksjoner for utslipp til luft og sjø  og egne reguleringer i de norske verdensarvfjordene, har enkelte havner også satt tak for maks antall båter inne samtidig. Det betyr at de båtene som ikke får plass må lete etter alternativer, forklarer Nordhagen.

– Vi ligger geografisk veldig fint til, og kan tilby produkter som ingen andre har. Det er hovedsakelig natur og den norske kulturen, konstaterer han.

– Ifølge agentene som vi jobber med er Polarsirkelen, Svartisen og et spekter av opplevelser basert på innlandet spesielt interessant, i tillegg til grottene og at vi har tog som både transportmiddel og opplevelse, forteller Øystein Lorentzen.

Langsiktig
– Vi må tenke langsiktig. Vi begynner med to båter, så kan vi øke til fire, fem og seks.
Om noen år kan dette være ei god og solid næring i vekst, sier Svein Tore Nordhagen.

– Dette er den delen av turistnæringa som har størst vekst.  Det er der det er lettest å hente ut gevinst, i tillegg kan vi bruke erfaringen både fra vårt samarbeid gjennom flere år og erfaringen fra andre steder, sier Stig Johansen i Polar Tours, som selv har nyttig ekspertise fra sitt arbeid med cruiseturister i Bodø.

Nylig var Stig Johansen og Øystein Lorentzen i Oslo, etter å ha invitert seg selv til et møte med fem av de seks cruiseagentene i Norge.

– Mo i Rana er aktuelt for mange av dem. Jeg ser ikke bort fra at det kan komme cruiseskip til Mo i Rana Havn før 14. Juni 2020, sier Johansen.

– Min store drøm er å få en cruisebåt med 2-3000 passasjerer inn til havna. Det kommer til å skape et enormt liv i byen, slik vi har opplevd i andre byer. Det er helt fantastisk, sier Øystein Lorentzen.

Mo i Rana Havn KF
Mo i Rana Havn er et kommunalt foretak som eies av Rana kommune. Rana kommunestyre er havnens øverste organ. Mo i Rana Havn ledes av Rana havnestyre. Den daglige driften av havnen forestås av havneadministrasjonen med en havnefogd som leder.

Rana kommune er foretakets kontorkommune.
Reiseliv
facebook

Siste nytt