Åpent brev fra Stein Hamre

2014-05-05

Temamøte hvor arealplanen skal belystet

Stein Hamre Arkitektkontor sendte brev til RNF i helga vedrørende temadagen som Rana kommune arrangerer førstkommende torsdag. Brevet er gjengitt her.

HER FØLGER SVARET: Takk for interessant brev og engasjement. Det er kommunen som kaller inn til møtet og RNF har dessverre ikke hele agendaen, derfor litt lite info fra vår side. Men jeg kan svare ut fra det jeg er kjent med.

Temamøtet er et møte for kommunestyret og mpr der arealplanen skal belyses og der noen av de sentrale aktørene som har gitt sitt tilsvar er invitert av kommunen til å komme med en innledning og samtidig svare på evt. spørsmål rundt arealdelens punkt om sentrumsgrensen.

• Alle møter i kommunestyret er åpne for tilhørere, man kan møte opp eller følge den direktesendt på nett.

• Agendaen er slik jeg ser det å belyse ulike synspunkter om sentrumsgrensen, men det er vel kommunen selv som er rette til å svare på dette spørsmålet.

• Det legges nok ikke opp til debatt, men det blir anledning til å stille aktørene spørsmål knyttet til saken. Lengden på møte er det kommunen som fastsetter.

• Ja, RNF er spurt om å delta.

• Jeg stiller på vegne av RNF for å oppsummere foreningens tilsvar til kommunedelplanen for Mo og omegn.

• Det er ikke sendt ut generell info/nyhetsbrev ennå til medlemmene i RNF, men planen var å sende ut i dag sammen med annen nytt fra RNF.

• På spørsmålet om sentrumsgrensen ikke er interessant for medlemmene eller om ikke RNF er interessert i å spørre medlemmene til råds, så har jeg kun det å si at RNF har hatt fokus på temaet over flere år nettopp fordi medlemmene har signalisert at dette er viktig. Når vi stiller på temamøtet er det for å gjengi tilsvaret vårt. Orientering om møtet vil bli lagt ut på hjemmesiden i etterkant.

Vennlig hilsen Ranaregionen Næringsforening
daglig leder Trine Rimer